Jean Michel Jarre i Globen 1997

En av de bästa konserter jag varit på någonsin. Med laserharpa och enormt bra ljud väcktes musiken inom mig till liv igen. Tyvärr kunde Jarre inte riktigt följa upp sina skivsläpp från 70 och 80 talen och den senaste plattan jag köpte var något ambientskräp.

Redan samma sommar åkte jag till München och köpte mig en Doepfer analog modulsynt direkt av herr Doepfer själv. En villa strax utanför München dolde denna lilla syntfabrik. Ett otroligt stort urval av syntmoduler fanns det att välja på och Doepfer finns kvar än idag. Jag skaffade mig det vanliga, 2 VCO, 2 ADSR, 1 LFO, en Ringmodulator och 2 VCA.

Jag byggde en egen låda och stoppade in ett MIDI till CV interface från PAiA. Efter ett års pillande tröttnade jag och bytte in den till Jam för ett bra pris. Ljudmässigt var den väl mellan en MS-20 och en minimoog. Rätt kul pryl men ganska tidsödande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0