Akai MPC 1000

När får Jam in Akai MPC 1000 med nya padsen? I slutet på april, men det är ju nu! Måste maila och fråga igen.

Varför en Akai MPC när man har både Cubase och Live? Det ska jag försöka svara på framöver. Kampen mellan mjukvara och hårdvar är redan över. Känns som om mjukvara vann redan 2006 och nu kör alla mjukvara inklusive oss. Vi sålde alla syntar och sitter med alla vst syntar som vi kan hitta.

Frågan är, blev det bättre? På ett sätt blev det bättre. Att kunna spara alla syntar och inställningar i ett projekt sparar oerhört mycket tid. Problemet är att vi nu har för stora möjligheter. Att välja basljud tar en evighet när man ska surfa igenom alla presets och helst editera dem lite.

Jag har tappat lite flow med alla möjligheter som finns. Men är det en lösning att gå tillbaka till hårdvara igen. Tror inte det, har ingen lust att spara syntljud i midi sys filer och annat jox.

Lösningen kan vara att leta efter ett helt nytt arbetssätt. Jag gillar electro och breakmusiken från tidigt 80 tal typ Newcleus, Africa Bambatta (hur det nu stavas) och Cybotron. Det har inpirerat mig kolla in alla akai mpc videor på youtube.

image3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0