Efter Roland kommer Korg

Stärkt av vinsterna från mina äventyr i Gula Tidningen så svarar jag på en annons om en Korg MS-20. En annan kultsynt som ansågs helt ute 1985. Det här var innan mobiltelefonerna så jag får tokringa på ett vanligt nummer där aldrig någon svarar. Bra tänker jag eftersom då ökar chanserna att jag kan få den.

Får tag på en kille som bor i en pytteliten lägenhet i Tensta. Vi kommer överens om en tid och bestämmer att vi ska ses i helgen. På lördagen får jag ett brev, om man betalade dubbelt porto kunde man få breven utdelade på lördagar, och där får jag alla detaljer om adress. Han hade tappat bort mitt nummer...

Han hade en patch som lät som en skällande hund. Tanken var att han skulle koppla den till ytterdörrens handtag så att synten skällde om någon försökte ta sig in...kreativt! Själv langade jag upp 1500:- och kom hem med en riktig klassiker. En Korg MS-20 saknar minnen och MIDI vilket gjorde att jag fick kopiera upp patch scheman på papper. Dessa scheman användes till att markera alla rattars position så att man kunde komma ihåg olika ljudinställningar. Det låter helt vansinnigt i dessa VST syntdagar, men så var det förr!

Halva fronten såg ut som en telefonväxel och där kunde man koppla upp syntens moduler efter eget huvud. Mycket flexibelt och tidskrävande med andra ord.

Då i mitten av 80-talet var kanske inte Korg MS-20 ljudbilden den hetaste, i mitt tycke ett tunt vasst ljud som mest passade för effekter. Nu anses den som en klassisk analogsynt men då var den hopplöst föråldrad och omodern.

Jag gav ganska snabbt upp den och sålde den vidare med några hundralappar i vinst.

image1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0