Min första analogsynt Roland SH-5

Med nytaget körkort lånade jag pappas bil för att åka till Haninge på en annons i Gula Tidningen. I mitten av 80-talet var analogsyntarna billiga, en värsting som Roland SH-5 kunde jag få för en tusenlapp och den hade säkert gått att pruta på. Men jag var ung och grön och vågade inte pruta.

Av någon anledning vågade jag inte köra till Haninge utan jag åkte till Tumba för att ta pendeln där till Haninge. Idiotiskt eftersom SH-5 har inbyggt case och den väger en 15-20 kilo.

En snabb affär och ett släpande av synten till pendeln, en alkis kommenterade att det stod Roland på lådan. Han trodde jag hette Roland...

Äntligen hemma och jag hamrade på synten några månader utan att riktigt vara nöjd. Det var ett ganska tunt ljud tyckte jag även om det var en välutrustad synt med ringmodulator och pitch bend i plåt! Det var lätt att få fram galna effektljud och komplexa patcher. Men jag var frälst med feta basar och moogljud. Orkade aldrig ge min SH-5 en chans.

Vi blev aldrig riktigt vänner och jag sålde den med vinst i gulingen efter ett halvår, tror jag fick 2000 kronor. En annan ung kille köpte den och han undrade om det gick att ta ut den ur caset, men caset var själva skalet om ni förstår.

image2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0