Sequential Max, en kort historia

Tror det var 1987 när jag gick förbi Synthiq affären på Hagagatan som jag först hittade Sequential Max. Det hade funnits en syntbutik i flera år på denna gatan och det var Greg Fitzpatrick som importerade Sequential som är mest kända för sin Prophet V. Det här var i slutet av Sequentials karriär även om jag inte visste det då.

Max var en nedskalad synt med sex röster och den kunde bara programmeras genom en dator. Den hade en bra uppsättning feta ljud men saknade pitchbend och modhjul. Knapparna var av typen suddgummi och den hade en enkel sequencer för att spela in låtar. Tyvärr försvann det man spelat in när man stängde av synten.

En ganska rolig synt med mycket bra ljud, men väldigt begränsad eftersom den inte gick att programmera på något enkelt sätt. Jag köpte den dock för 2500:- eller om det var 2990:-. Det var ett bra pris på den tiden för en ny synt. Det fanns liksom inget att köpa för under 7-8000:-.

Men begränsningarna tog ut sin rätt och jag sålde den i Gula Tidningen för 4200:-. En av mina bästa syntaffärer någonsin!

Att nämnas är att Fitzpatrick var mannen bakom Adolphson och Falks syntkarriär. Han spelade syntarna och gjorde om deras trista visor till 80 talets kanske bästa svenska syntpop.

Mannen bakom Sequential Circuits var Dave Smith som nu gör Evolversyntarna och jobbar med Roger Linn på en ny LinnDrum II. Roger Linn är också mannen bakom Akai MPC även om han blev kickad i mitten av 90 talet för att Akai inte ville betala royalties till honom.

Citat från Adolphson Falks hemsida:
"Blinkar Blå har förblivit vår signaturmelodi genom åren och vi tycker kraften i sången tydligt hörs även i den akustiska versionen. Peter lade träffsäkra pianoklanger och Gregs klassiska syntsolo, som han i början av 80-talet framförde på den lika klassiska analogsynten Prophet 10, spelas här av Joakim på violin."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0